Friday 9 December 2011

renungan bersama

ASSALAMUALAIKUM!

berdasarkan tajuk diatas, tuan kedai ingin kite merenung sejenak pae yg ingin tuan kedai post, sejak tuan kedai telah menghabis kan SPM ni, tuan kedai telah mengiatkan semua aktiviti tuan kedai bersama rakan2 iaitu bermain futsal, tp sebelum main futsal tu kene la panaskan badan dlu, so ini ade tips skit utk kwn2 tuan kedai

Untuk mengelakkan kecederaan otot bagi pemain futsal penting untuk melakukan pemanasan, peregangan sebelum permainan dan juga pendinginan selepas permainan futsal.

Pemanasan khususnya pada daerah kaki sebelum melakukan latihan yang berat boleh membantu mencegah terjadinya kecederaan. Gerakan ringan selama 3-10 minit akan menghangatkan otot sehingga otot lebih lentur dan tahan terhadap kecederaan.
sepatu futsal
Pendinginan adalah mengurangkan latihan secara berperingkat sebelum latihan dihentikan. Misalnya dengan lari-lari kecil. Pendinginan mencegah terjadinya pusing dengan menjaga aliran darah. Jika latihan yang berat dihentikan secara tiba-tiba, darah akan terkumpul di dalam vena kaki dan untuk sementara waktu menyebabkan berkurangnya aliran darah ke kepala. Pendinginan juga membantu membuang sisa metabolik (seperti asam laktat dari otot), tetapi pendinginan nampaknya tidak mencegah sakit otot pada hari berikutnya, yang disebabkan oleh kerosakan serat-serat otot.
sepatu futsal
Latihan peregangan nampaknya tidak menghalang kecederaan, tetapi berfungsi memanjangkan otot sehingga otot boleh mengecut lebih berkesan dan bekerja lebih baik. Untuk mengelakkan kerosakan otot kerana peregangan, hendaknya peregangan dilakukan setelah pemanasan atau selepas bersenam, dan setiap gerakan peregangan ditahan selama 10 hitungan.

Futsal cenderung dilakukan sebelum pertandingan dan kolom kedua dari luka yang serius tidak pendinginan sesuai dengan permainan.

Memanaskan, dan terutama di bagian kaki bahwa tidak ada satu sebelum kepadanya dengan melakukan lebih berat. 30-10 menit akan menjadi panas dalam otot cahaya lebih tahan terhadap gerakan otot-otot yang fleksibel, dan cedera.
sepatu futsal
Berkurang dalam pemanggang listrik ke situs sebelum pendinginan dihentikan. Untuk kemajuan kursus. Matikan pendinginan yang mencegah darah mengalir. Jika berat lembaga mereka berhenti tiba-tiba, darah ke pembuluh darah dan terakumulasi dalam pengurangan kaki untuk waktu yang singkat untuk aliran darah ke atas. Tidak keren menghilangkan limbah metabolik (sebagai asam dari MILKY musculus), tetapi tidak tampak bahkan terlalu banyak otot pendingin hari, yang adalah dengan hilangnya serat otot.

Tidak sebagainya latihan tampaknya tidak cedera, tetapi lebih baik bisa berkontraksi lebih efektif terhadap karya-karya musculus musculus lama mereka bekerja. Kerugian atau, memang, tidak bertindak untuk memperpanjang latihan otot Anda dan berjalan untuk meregangkan badan dan semua tawanan diadakan Earl of 10.

jgn jadi mcm ni sudah la


0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...