Wednesday 4 January 2012

Fenomena yang baik(fixie)


Baru- baru ni tuan kedai ada la turun ke bandar, bkn ape, saje je jln2 utk hilang kan kebosanan, maklum lah lpas SPM ni x de wat aktiviti sgt, dalam tgh syok2 pusing2 bandar tu, adalah tuan kedai ternmpak sekumpulan remaja ni, apa yang menarik perhatian tuan kedai ialah kederaan yg di tunggang oleh mereka iaitu sejenis basikal yg dikenali sebagai FIXIE, yg menarik nyer, fixie ni mempunyai warne yang pelbagai dan menarik mcm ais krim pon ada gak tuan kedai tgk, sdap plak rase. Bila balik umah je, tuan kedai trus surf tenet utk tau lebih lanjut mengenai fixie ni, mari kita imbas sedikit sejarah fixie ni.

1.Basikal fixie ini mula diperkenalkan pada tahun 1950, baru-baru ini ia mula menjadi trend di kalangan remaja di Malaysia.
2.Basikal fixie tidak mempunyai brek dan sesetengah negara mempunyai undang-undang melarang penggunaan basikal tanpa brek.
3.Untuk memberhentikan basikal fixie penunggang harus menggunakan tenaga yang kuat untuk menghalang pengayuh dari berpusing dan menyebabkan basikal itu bergelongsor. Perbuatan ini dipanggil sebagai “skidding”.
4.Sesetangah penunggang fixie berpendapat basikal fixie ini dapat membantu penunggang mengayuh dengan lebih efisyen.
5.Basikal fixie tidak mempunyai gear (maksudnya Fix gear lah kot? )
6.Harga basikal fixie adalah dari RM500 ke ribuan ringgit bergantung kepada jenama dan kualiti basikal. (member aku cakap RM300 pun dah ada..)
7.Penunggang fixie mempunyai komuniti sendiri dimana mereka akan berkumpul dan menunggang basikal fixie beramai-ramai.
8.Seperti basikal BMX, fixie juga mempunyai skill atau trick yang tersediri yang boleh dilakukan oleh penunggang yang mahir.
9.Basikal fixie bagus untuk melatih otot kaki kerana ia tidak membenarkan anda untuk “coasting” dimana pada basikal biasa anda akan merehatkan kaki anda dengan memberhentikan kayuhan ketika basikal masih berjalan.
10.Sesetangah penunggang berpendapat menunggang fixie memberikan mereka lebih “feel” kerana ia memberikan lebih rasa cengkaman ketika menunggang terutamanya di jalan yang licin.
Fakta yang menarik nyer mengenai fixie ni, ia boleh reverse walaupun x de gear reverse,
So, kelebihan fixie ni ialah ia dapat menyihatkan tubuh badan, disamping itu, ia juga dapat mengurangkan pencemaran alam sekitar, bayangkan klo semue penduduk bumi menggunakan fixie, kompem bumi x de global warming ngan kesan umah ijau, ais kat kutub pon x de la cair, tuan kedai berharap, fenomena ini akan terus berleluasa ke setiap masyarakat kerana ia amat berfaedah
jadi klo ade pape cadangan komen la ye


1 comments:

Safinah Harun said...

haha..bolehlah join us...geografi club..huhu..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...